- label
- Home
- /
- Bedrijfsinformatie
Bedrijfsinformatie
Harings Vuurwerk is één van de oudste én grootste vuurwerkwinkels van Almelo en omstreken! We zijn er al meer dan 25 jaar, sinds 1995! Met alweer de tweede generatie in de vuurwerkhandel hopen we dat er nog vele jaren mogen komen! Bent en blijft u onderdeel van het verhaal?
Waar zijn wij dealer van?
Wij zoeken altijd het beste van alle merken en vormen zo onze collectie. U vindt bij ons vuurwerk van de labels, Barely Legal, VOLT!, DumBum, Klasek, DB Fireworks, #WATT Fireworks, Vulcan Fireworks en Lesli Fireworks en Wolff Vuurwerk! Eén voor één topmerken van goede kwaliteit, afkomstig van meerdere leveranciers!
Onze winkel ademt vuurwerk!
Ooit in een échte vuurwerkwinkel geweest? Zo echt als bij ons vindt u nergens! Onze winkel ademt vuurwerk.. Producten van vroeger, producten van nu, video's met uitwerkingen... Eén en al vuurwerk! Onze winkel wordt tijdens de jaarwisseling compleet omgebouwd tot "the barn", een echte cowboy schuur waar je jouw ogen uitkijkt! Nieuwsgierig? Kom gerust eens langs.. De koffie staat klaar en wij voorzien u graag van eerlijke en uitgebreide informatie over onze producten.
Geschiedenis
In 1995 bouwden Joop en Lia Harings, de eigenaren van Harings Tweewielers, de eerste kleine vuurwerk bunker achter de winkel. De regels waren in die tijd veel soepeler, maar ook de drukte voor een net startend vuurwerk bedrijf was minder groot. Bij het licht van 2 zaklampen werden bestellingen klaargemaakt en werden er nieuwe aanvullingen voor de winkel gezocht en meegenomen. Dit bracht, zoals u zich wel kunt voor stellen, veel humor met zich mee.
Met de jaren groeide Harings Vuurwerk, maar ook de wetgeving werd strenger. Er kwamen controles rond de vuurwerk tijd en er mocht pas verkocht worden na de goedkeuring van de controleurs. Hierdoor onderging de kleine bunker een lichte "modernisering". Er kwamen TL-bakken in (beveiligde bakken die ook waterdicht zijn) en er kwam centrale verwarming in om de temperatuur fatsoenlijk te houden binnen. Deze modernisering kwam precies op tijd, want de vuurwerkdrukte werd steeds groter. Steeds meer Almeloërs vonden het familie bedrijf en kwamen er achter dat, zelfs toen al, de prijzen bij Harings Vuurwerk erg laag waren. Hierdoor moest het team versterkt worden en kwamen meer vrijwilligers uit de familie helpen. Broers en zussen, neven en nichten, ooms en tantes. Allemaal droegen ze een steentje bij en ieder had zijn of haar eigen taken. De eerste 2 jaar was dit een zwaar leerproces, maar daarna begonnen de vaste vrijwilligers zich steeds meer thuis te voelen in de taak die ze moesten vervullen. Het is altijd zo geweest dat het volledige team uit kijkt naar de vuurwerktijd, want ondanks de stress en hier en daar een nodige discussie, is het altijd een gezellig en bijzondere tijd. Dit geldt tot op de dag van vandaag.
De jaren daarna waren er weinig veranderingen qua modernisering. Ervaringen groeiden natuurlijk wel, en flink ook. Ook de keuze van leveranciers veranderde. Vele leveranciers hebben met Harings Vuurwerk om de tafel gezeten maar bij een grote groep was er geen klik, of de klik verdween in de loop van de samenwerking. Zo bepaald Harings Vuurwerk zijn eigen verkoop beleid en bepaald zélf zijn verkoopprijzen. Een tweetal leveranciers in het verleden wilden dat Harings Vuurwerk zich aan de door hen opgelegde verkoopprijzen hield (verticale prijsbinding, nog verboden ook!). Nou dan zeggen we vaarwel tegen deze leveranciers, wij bepalen de verkoopprijs, we zijn op geen enkele wijze financieel gebonden (zoals een aantal van onze concurrenten). Hierdoor heeft Harings Vuurwerk altijd alleen maar leveranciers gehad waarmee te onderhandelen viel, met liefde en passie voor vuurwerk en die tevens meer werden dan alleen leverancier, het werden mensen waar we mee konden praten en lachen. Uiteraard speelt de kwaliteit van het vuurwerk hier een hoofdrol!
Al onze leveranciers benaderen vuurwerk vanuit het product en niet vanwege de dikke winsten die sommige maken. Dit geldt trouwens ook voor de concurrentie, voor de meeste geldt: in een zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk verdienen, nou dat is beslist niet óns standpunt.
In het jaar 2004 onderging de wetgeving, en dus ook Harings Vuurwerk, een grote verandering. Regels werden met ingang van dat jaar vele malen strenger en er moesten nieuwe maatregelingen genomen worden om vuurwerk te mogen verkopen. Joop en Lia hadden hierdoor geen keuze en moesten veel investeren en een nieuwe vuurwerkbunker laten bouwen. Zo gezegd zo gedaan. Binnen enkele maanden ontstonden er 2 nieuwe bunkers op de grond van het bedrijf. De grootste bunker werd ingericht met 2 ruimtes. De grootste ruimte diende als opslag voor alle dozen vuurwerk. Al het vuurwerk dat door de leverancier geleverd wordt komt in deze bunker te staan. De kleinere ruimte in de bunker werd een water kamer. In deze ruimte bevind zich een waterreservoir van 6.000 liter water met een pomp die al dat water binnen een half uur door de nieuw aangelegde sprinklerinstallatie kan pompen. De sprinkler installateur vertelde ons bij het aanleggen hiervan "ALS er iets in de brand vliegt, weet ik niet waar je eerder voor moet rennen. Het vuur of de gigantische druk uit de sprinklers!". Ieder jaar krijgt de uitgebreide Sprinkler installatie het verplichte onderhoud, maar ook een verplichte keuring van een Belgisch certificeringsbureau, waarna nog een inspectie volgt door de brandweer/gemeente en politie.
De tweede bunker dient als opslag voor al het losse vuurwerk. Deze bunker heet ook wel "buffer bewaarplaats". Als er een doos uit de bunker moet komen om vuurwerk aan te vullen in de winkel en er blijven enkele pakjes of pakketten uit zo'n doos over die niet meer in de winkel "passen" (mogen), dan moet het restant naar de buffer bewaarplaats. Hier liggen dus geen volle dozen vuurwerk.
Tot op heden worden de bunkers gebruikt en blijft Harings Vuurwerk qua klantenaantal groeien. Er is dusdanig veel kennis op gedaan dat wij ons zelf echte Vuurwerk Specialisten mogen noemen. Ook qua collecties heeft Harings Vuurwerk het beste wat er te krijgen is dankzij onze samenwerking met de betere leveranciers in Nederland.
Het jaar 2014 staat voor ons in het teken van nieuwe samenwerkingen. De jongste zoon van de eigenaren (Joop en Lia), Justin Harings, werkt met ingang van dit vuurwerkseizoen als mede eigenaar in het bedrijf. Niet alleen op de vuurwerkafdeling zou Justin meer taken gaan vervullen, maar ook bij het moederbedrijf Harings Tweewielers. Hoewel Justin van jongs af aan in de vuurwerkhandel heeft gedraaid is de nieuwe functie een grotere wijziging in de directie van het bedrijf.
In 2018 is onze huisstijl drastisch omgegooid. Alle kenmerken neigen naar het stoere wilde westen. Ons logo is aangepast, het reclame materiaal, de aankleding van de winkel en zelfs de kenmerken tijdens de vuurwerkshow. Verder hebben we een primeur; de eerste verkoopzuilen voor vuurwerk! Onze klanten hoeven niet in de lange wachtrij te gaan staan als ze slechts een paar dingetjes nodig hebben. Ze bestellen via de verkoopzuil gemakkelijk en snel en kunnen het vuurwerk snel afhalen!
In 2021, het jaar na de corona sluiting, openen we de nieuwe "Category One Popup Store". Een shop-in-shop die twee maanden lang cowboy en vuurwerk uitstraalt. De intentie is een geweldige ervaring te creëren voor de kleintjes en de strijd aan te gaan met de slecht toelevering van supermarkten voor de jeugd. Ons assortiment moet groot zijn, continu aanwezig en scherp geprijsd. Deze nieuwe opzet is een geweldige shopervaring voor jong en oud! Meer dan twee maanden lang te krijgen en direct af te steken!